Bulletin of the Academy of Advocacy of Ukraine

2019 • Volume 16 • Issue 1(42)

УДК | UDC : 349.6
DOI: 10.37692/visnyk.aau.16.1(42).19-26
Посилання | Cite as:

The right to receive environmental education in Ukraine in the light of the reform of educational and environmental legislation. Bulletin of the Academy of Advocacy of Ukraine. . Volume 16. Issue 1(42). С. 1926.
DOI: 

Ключові слова | Keywords:

Received:
Published online: 10 Oct. 2019

Copyright © 2019 Kovtun O.

Creative Commons This article is published under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)

Link to The right to receive environmental education in Ukraine in the light of the reform of educational and environmental legislation

The right to receive environmental education in Ukraine in the light of the reform of educational and environmental legislation

Olena Kovtun

Olena Kovtun

Candidate of Legal Sciences • доцентка
Academy of Advocacy of Ukraine

Анотація | Abstract

The article investigates a right to receive the ecological education in Ukraine from the point of view of reformations of educational and ecological legislation. It also analyses the modern concepts of “ecological education”, as well as “education for steady development”, “ecologization of education”, “ecological competence”. The author's concepts of ecological education and ecological competence are set forth.

Ecological education is the system of knowledge, abilities and skills in the field of the use of natural resources, "protection" of environment and providing ecological safety, that puts an aim of forming the personality with the high level of ecological culture, ecological education, ecological consciousness that owns an ecological competence and harmoniously cooperates with an environment on principles of steady development. Today there is an urgent necessity for development and passing an act of Ukraine “About ecological education” and Strategies of ecological education with the aim of steady development.

An ecological competence is dynamic combination of knowledge, abilities, skills, ways of thinking, views, values, other personal internals, that determines ability of person to live in harmony with nature, to satisfy the today necessities, not putting ability of future generations to satisfy the vital necessities under a threat; to make decision and act in the interests of environmental preservation.

Paying attention to the increase the role of ecological education in the context of transition of Ukraine to steady development, the author convinced that an ecological competence must become a base for the education stakeholders, that will realize a right to ecological education that envisages the obligatory fixing the standards in the field of education. An ecological competence must be formed not only in the process of acquisition of knowledge from educational disciplines of ecological aspiration, and also during the study of disciplines of other aspiration, that must be supplemented by the acquisition of ecological constituent that will include corresponding knowledge with the aim of forming of ecological justice and ecological culture. Only in this way will Ukrainian society be able to move to the principles of sustainable development, which, while meeting the needs of the modern generation, does not compromise the ability of future generations to meet their vital needs.

Література:

  1. Конституція України від 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
  2. Про охорону навколишнього природного середовища : Закон України від 25 червня 1991 року. Відомості Верховної Ради України. 1991. № 41. Ст. 546.
  3. Основні засади (стратегія) державної екологічної політики України на період до 2030 року : затверджено Законом України від 28 лютого 2019 року № 2697-VIII. Офіційний вісник України. 2019. № 26.
  4. Слепченко А. А. Забезпечення права на екологічну освіту громадян в Україні : автореф. дис… канд. юрид. наук : 12.00.06. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2016. 18 с.
  5. Старосуд І. М. Правові засади забезпечення екологічних освіти та виховання в Україні : автореф. дис… канд. юрид. наук : 12.00.06. Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого. Харків, 2018. 23 с.
  6. Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Офіційний вісник України. 2014. № 63. Ст. 1728.
  7. Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. Офіційний вісник України. 2017. № 78. Ст. 2392.
  8. Про позашкільну освіту : Закон України від 22 червня 2000 року № 1841-ІІІ. Офіційний вісник України. 2000. № 29. Ст. 1190.
  9. Про дошкільну освіту : Закон України від 11 липня 2001 року № 2628-ІІІ. Офіційний вісник України. 2001. № 31. Ст. 1388.
  10. Про фахову передвищу освіту : Закон України від 6 червня 2019 року № 2745-VІІІ. Офіційний вісник України. 2019. № 54. Ст. 1869.
  11. Про загальну середню освіту : Закон України від 13 травня 1999 року № 651-XIV. Офіційний вісник України. 1999. № 23. Ст. 1033.
  12. Про професійну (професійно-технічну) освіту : Закон України від 10 лютого 1998 року № 103/98-ВР. Офіційний вісник України. 1998. № 9. Ст. 319.
  13. Основні засади (стратегію) державної екологічної політики на період до 2020 року : затверджено Законом України від 21 грудня 2010 року. Офіційний вісник України. 2011. № 3. Ст. 158.
  14. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року №  344/2013. Офіційний вісник України. 2013. № 50. Ст. 1783.
  15. Державний стандарт початкової освіти : затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №  87. Офіційний вісник України. 2018. № 19. Ст. 637.
  16. Основні напрями державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки : затверджено Постановою Верховної Ради України від 5 березня 1998 року. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 38-39. Ст. 248.
  17. Report of the United Nations Conference on Environment and Development. Rio de Janeiro, 3-14 June 1992. Vol. 1, United Nations, New York, 1993. URL: https://undocs.org/en/A/CONF.151/26/REV.1(VOL.I)
  18. UNECE Strategy for education for sustainable development, adopted at the High-level meeting of Environment and Education Ministries (Vilnius, 17-18 March 2005). CEP/AC.13/2005/3/Rev.1, 23 March 2005. URL: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2005/cep/ac.13/cep.ac.13.2005.3.rev.1.e.pdf
  19. Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development. Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. ED-2016/WS/28. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656

Works Cited